Teambuilding: Geen schildercursus!


  • Aantal deelnemers: 1 team
  • Duur: 3 uur

Wat is Geen schildercursus!?

Die kwast, de verfpot en dat doek helpen je een onbekend en onontgonnen terrein te bewandelen. Maar laat het heel duidelijk zijn: dit is geen schildercursus! In deze verrassende ervaringsgerichte cursus draait alles om de vraag: “Hoe komen verschillende teamrollen tot een resultaat?” Durf je de uitdaging aan?

Voor wie

Dit programma is geschikt voor teams:

  • Die in alle rust zo snel mogelijk een spiegel voorgehouden willen krijgen;
  • Die zowel creatief (zie kwast) als concreet (theoretisch kader) aan de slag willen.

Resultaat

Na de training (her)kennen de deelnemers elkaar beter in hun kwaliteiten. Bijvoorbeeld, wie stelt en bewaakt doelen, wie durft buiten paden te werken en te innoveren, wie zorgt ervoor dat we het samen doen en goed contact houden, en wie kijkt of er niets vergeten is? Geen schildercursus! is een programma dat op een lichtvoetige manier ervoor zorgt dat:

  • Het team op een leuke originele manier leert kijken naar het eigen functioneren;
  • Dat de verschillende taak- en procesrollen zichtbaar worden;
  • De teamleden elkaar feedback geven.
  • De teamleden naar het individuele als het teamproces leren kijken;
  • Teamdoelen, samenwerking en teamresultaten samengebracht worden.

Programma

Bijzondere kennismaking
Na een korte inleiding over kleurprofilering (verschillende menstypen met hun focus, drijfveren en angsten) gaan de deelnemers aan de slag met een verrassende kennismakingsoefening. Zonder een woord te spreken, alleen de kwast, worden thema’s uitgewerkt als leiden/volgen, controle / loslaten, open / gesloten. Hierop volgt een korte reflectie. Komt de opbrengst van de oefening overeen met het beeld dat je van jezelf en je collega’s hebt?
Hoofdopdracht
De teamleden gaan met elkaar aan de bak. Er moet een product worden afgeleverd binnen de gestelde tijd. Eén a twee doeken. Wat er wordt geschilderd? Dat bepaalt het team: de visie, een teamschilderij, teamuitdagingen etc. Het team moet ervoor zorgen dat het product op tijd af is.
Tijdens het proces haalt de trainer geregeld een ‘roulerende observant’ uit ‘de situatie’. Het betreffende teamlid krijgt dan de gelegenheid om te observeren. Het hanteert daarbij o.a. de verschillende criteria:

  • Hoe werken we samen?
  • Hoe wordt er naar elkaar geluisterd?
  • Wordt de tijdslimiet gehaald?
  • Wat gaat er goed?
  • Wat dreigt mis te gaan?

Het observerende teamlid wordt uitgenodigd om interventies te plegen, door bijvoorbeeld feedback te geven.
Reflectie
Na afloop wordt er gezamenlijk teruggeblikt op het resultaat en het proces:

  • Wat zegt het schilderij op verschillende plekken?
  • Wat valt op?
  • Hoe is het plan tot stand gekomen?
  • Wie bewaakte de doelen?
  • Wie coördineerde?
  • Waar ontstonden conflicten?
  • Wie deed wat waardoor het goed komt?
  • Etc.

Tijdens de reflectie worden de verschillende kleurentypen met bijkomende rollen, drijfveren en angsten zichtbaar. Voortdurende worden transfers gemaakt naar de eigen werkpraktijk. Ter herinnering aan dit inspirerende programma krijgt het team het doek mee naar kantoor. Leuk aan de muur!

Uitdagingen en comfortzone

Speling is het gebied dat op speelse wijze afwijkt van de alledaagse logica. Hoe meer speling, hoe meer je wordt uitgedaagd de comfortzone te stretchen.
 In het onderstaande grafiekje is de denk- en doenspeling weergegeven.

Denkspeling
52%
Doenspeling
48%